2012. február 16.

Kéksajtos rizottó


Hétköznap, családi ebéd a végéhez közeledik. Már csak rutinból is felteszem a szokásos kérdést: „mit ennétek holnap ebédre?”  ÉP-nek tele a szája, így Dorka, a kisebbik, "minden penészes sajt, gyanús és nemszeretem" lánykám válaszol: Rizottót. Kéksajtosat!
Tudjátok, mennyi melóm van ebben a válaszban???  Nem telt el hiába az elmúlt öt év! :-)))

Hozzávalók 4 főre:
30 dkg rizottó rizs (Arborio, Carnaroli, vagy Vialone Nano)
8-10 dkg kékpenészes sajt, de Márványsajttal ne próbálkozzunk. Az állaga gumis, nagyon sós és képtelen krémesen olvadni…:-(
1 fej salottahagyma
3+3 dkg vaj
3 ek olívaolaj
1 dl száraz fehérbor
1-1,2 liter alaplé (leszűrt húsleves)
3-4 ek frissen reszelt parmezán
só és frissen őrölt bors

A 3 dkg vaj – 3 ek olívaolaj keverékén üvegesre hevítem az apróra vágott hagymát, közben sózom, úgy könnyebben puhul. Ráöntöm a rizst, tekerek rá borsot, pár percig kevergetem, hogy a hagymás zsiradék körülölelje a rizsszemeket, majd hozzáöntök kb. 1 dl fehérbort. Kevergetem, míg el nem fő a bor alkoholtartalma, majd merőkanalanként adagolom a rizshez a forró alaplevet, amíg al dentére nem fő a rizs (ez rizsfajtától függően 16-20 perc), közben folyamatosan kevergetem. Ha majdnem kész, belemorzsolom a kéksajtot, hagyom, hogy beleolvadjon, elkeverem. Elzárom alatta a hőforrást, keverek bele egy diónyi darabka vajat (kb 3 dkg, ettől még krémesebb és gazdagabb lesz), és maroknyi frissen reszelt parmezánt. Ízorgia.